PENGGUNAAN KOMPUTER DALAM PENGAJARAN-PEMBELAJARAN DALAM KALANGAN GURU SEKOLAH MENENGAH : SATU KAJIAN KES DI PULAU PINANG
http://www.usm.my/km/24-06/KM%20ART%2011.pdf
Dalam bidang pendidikan, usaha mempertingkatkan penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran terus dipergiatkan bagi melahirkan generasi muda yang celik komputer dan sentiasa peka dengan perkembangan teknologi semasa. Selaras dengan kesungguhan kerajaan menggalakkan penggunaan komputer dalam bidang pendidikan, adalah wajar satu kajian dilakukan untuk mengetahui tahap penggunaan komputer bagi pengajaran dan pembelajaran dalam kalangan guru-guru. Justeru itu, satu kajian kes dijalankan di tiga buah sekolah menengah Pulau Pinang. Teori Resapan Inovasi dijadikan asas untuk mengenalpasti tahap penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran dan faktor-faktor yang mempengaruhinya.
Akan tetapi saya meliht faktor lain juga memainkan peranan dalam hal ini. Sekiranya kita membincangkan tentang integrasi ICT dalam pedadogi dan pentdbiran sekolah, kita perlu 'down to earth' terjun menyelami beberapa persoalan reliti antaranya:
1. berapa peratuskah sekolah di malaysia ini dibekalkan dengan kemudahan teknologi ini. Sekolah YIK kita ni, berapa %?
2. Sejauh manakah kemahiran ICT ini telah dikuasai oleh kita sebagai guru?
3. Sejauh manakah peruntukan kewangan telah disalurkan dalam pembangunan ICT ke sekolah2 di negara ini? peruntukan untuk sekolah agama rakyat? Apakah hasilnya hingga kini..?
Itu adlah perspektif saya secra peribadi sahaja. pohon idea rakan2 untk tambah, komen, kritik atau apa sahaja yang dirasakan sesuai untuk sama2 berkongsi ilmu.
penggunaan komputer dikalangan guru adalah sangat-sangat digalakan untuk mencapai tahap pembelajaran yang moden dan menarik minat para pelajar, tak kira subjek apapun yang diajar maka guru yang bagus dari segi penggunaan komputernya ia akan dapat memberi pendedahan kepada pelajar dengan lebih berkesan denagn apa yang ingin di sampaikan.
Kesimpulannya penggunaan komputer dikalangan guru sekolah amatlah penting lebih-lebih lagi zaman moden ini, para guru hendaklah selari dengan kemajuan teknologi maklumat yang terlalu canggih sekarang.
Memang tidak dapat kita dinafikan, kesan daripada penggunaan IT dalam P&P akan dapat menarik minat pelajar terhadap sesuatu subjek yang mungkin selama ini telah dianggap oleh pelajar sebagai subjek yang "boring".
Dengan kemajuan dan perkembangan teknologi maklumat yang wujud sekarang ini, maka kaedah pengajaran telah berubah supaya bersesuaian dengan keperluan semasa. Secara amnya teknologi maklumat diserapkan ke dalam sistem pendidikan dengan tujuan untuk memperbaiki mutu pengajaran dan pembelajaran dengan memili komputer sebagai alat bantu mengajar. Aplikasi media pengajaran terutamanya komputer perlu dieksploitasi oleh para pendidik untuk menjamin proses pengajaran dan pembelajaran yang lebih berkesan. Hal ini disebabkan oleh arus perkembangan dalam dunia komputer menjadi begitu pantas dengan wujudnya teknologi canggih, iklim dan falsafah ekonomi serta politik yang menggalakkan.
Pengajaran dan pembelajaran menggunakan komputer ternyata memberikan kesan yang mendalam kerana dapat meningkatkan prestasi pelajar dalam akademik.Ini kerana pelajar akan lebih minat belajar menggunakan komputer Jika p&p menggunakan komputer diaplikasikan di bandar dan luar bandar,sudah tentu hasilnya amat membanggakan semua pihak.
Integrasi teknologi iaitu menggunakan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran memerlukan guru yang bersedia dan fleksibel dalam menggunakan teknologi dalam kaedah pengajaran harian dengan mata pelajaran yang diajar. Mempelajari bagaimana menggunakan komputer belum mencukupi untuk membolehkan guru menggabungkan teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran. Elemen yang penting dalam mengintegrasi teknologi ialah pemahaman guru terhadap isi pengajaran dan implikasi berhubung dengan teknologi. ICT dapat membantu mengatasi kelemahan pendidikan yang diajar secara tradisional serta penglibatan guru dalam penggunaan komputer secara lebih produktif. Guru harus mengintegrasi kemahiran teknologi dan peluang pembelajaran secara konstruktivis untuk melihat keberkesanan penggunaan teknologi.
1. kesediaan murid-murid untuk menerima perubahan proses P&P daripada tradisional kepada yang lebih moden
2. Guru-guru perlu diberi kursus khas untuk memahirkan diri dengan penggunaan teknologi ICT
3. Pentadbir sekolah perlu menyediakan peralatan yang secukupnya kepada murid dan guru supaya proses P&P berbantukan komputer dapat berjalan dengan lancar.
untuk menguasai pelajarannya dengan lebih mudah, malah dapat memotivasikan pelajar berfikir secara kreatif di samping menambahkan keseronokan kepada guru itu sendiri dalam proses pendidikan. Penggunaan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran yang melibatkan aplikasi seperti internet dapat membantu pengurusan dan pembelajaran di dalam dan luar bilik darjah yang secara langsung melibatkan pendidik, pelajar, ibu bapa dan ahli masyarakat yang prihatin. Penggunaan internet dalam proses pengajaran dan pembelajaran membolehkan bilik darjah bertemu dengan dunia nyata serta membolehkan pelajar-pelajar sendiri mencari maklumat dan bahan asal, memudahkan kolaboratif dan perbandingan global, dan membolehkan bahan-bahan multimedia dicipta dan disebarkan dengan mudah.
Pada masa kini, setiap individu perlu celik IT agar tidak ketinggalan zaman dan hampir semua urusan harian menjadi mudah hanya dihujung jari. Setelah membaca journal ini ,berdasarkan jadual yang diberi, saya dapati guru baru kebarangkaliannya telah mencatat penggunaan yang tertinggi dalam proses P&P berbantukan penggunaan komputer jika dibandingkan dengan guru-guru yang berpengalaman. Bagi pendapat saya, guru baru dan guru lebih berpengalaman adalah selesa begitu kerana guru baru masih lagi belajar dalam bagaimana menjadikan pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas itu berkesan iaitu difahami oleh pelajar dalam tempoh masa yang ada, manakala bagi guru berpengalaman lebih selesa dengan cara tradisional kerana mereka sudah lama berada dalam bidang pendidikan dan mahir dalam P&P berkesan.
kajian kes yang dijalankan di tiga buah sekolah menengah Pulau Pinang adalah satu kajian yang tepat kerana penggunaan ict dalam proses pnp adalah satu kaedah yang amat berkesan. selain dapat melahirkan pelajar yang celik IT, guru juga dapat mempelajari bidang IT dengan lebih meluas.